NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ عِيسَى
وَعُثْمَانُ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ
الْمَعْنَى
قَالَا
حَدَّثَنَا
جَرِيرٌ عَنْ
مَنْصُورٍ عَنْ
إِبْرَاهِيمَ
عَنْ
عَلْقَمَةَ
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ
قَالَ لَعَنَ
اللَّهُ
الْوَاشِمَاتِ
وَالْمُسْتَوْشِمَاتِ
قَالَ
مُحَمَّدٌ
وَالْوَاصِلَاتِ
و قَالَ
عُثْمَانُ
وَالْمُتَنَمِّصَاتِ
ثُمَّ
اتَّفَقَا
وَالْمُتَفَلِّجَاتِ
لِلْحُسْنِ
الْمُغَيِّرَاتِ
خَلْقَ
اللَّهِ
عَزَّ
وَجَلَّ
فَبَلَغَ
ذَلِكَ
امْرَأَةً
مِنْ بَنِي أَسَدٍ
يُقَالُ
لَهَا أُمُّ
يَعْقُوبَ
زَادَ
عُثْمَانُ
كَانَتْ
تَقْرَأُ
الْقُرْآنَ
ثُمَّ
اتَّفَقَا
فَأَتَتْهُ
فَقَالَتْ بَلَغَنِي
عَنْكَ
أَنَّكَ
لَعَنْتَ
الْوَاشِمَاتِ
وَالْمُسْتَوْشِمَاتِ
قَالَ مُحَمَّدٌ
وَالْوَاصِلَاتِ
و قَالَ
عُثْمَانُ
وَالْمُتَنَمِّصَاتِ
ثُمَّ
اتَّفَقَا
وَالْمُتَفَلِّجَاتِ
قَالَ
عُثْمَانُ
لِلْحُسْنِ
الْمُغَيِّرَاتِ
خَلْقَ
اللَّهِ
تَعَالَى
فَقَالَ
وَمَا لِي لَا
أَلْعَنُ
مَنْ لَعَنَ
رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ وَهُوَ
فِي كِتَابِ
اللَّهِ
تَعَالَى
قَالَتْ
لَقَدْ
قَرَأْتُ مَا
بَيْنَ
لَوْحَيْ
الْمُصْحَفِ
فَمَا وَجَدْتُهُ
فَقَالَ
وَاللَّهِ
لَئِنْ كُنْتِ
قَرَأْتِيهِ
لَقَدْ
وَجَدْتِيهِ
ثُمَّ قَرَأَ
وَمَا
آتَاكُمْ
الرَّسُولُ
فَخُذُوهُ
وَمَا
نَهَاكُمْ
عَنْهُ
فَانْتَهُوا
قَالَتْ
إِنِّي أَرَى
بَعْضَ هَذَا
عَلَى امْرَأَتِكَ
قَالَ فَادْخُلِي
فَانْظُرِي
فَدَخَلَتْ
ثُمَّ خَرَجَتْ
فَقَالَ مَا
رَأَيْتِ و
قَالَ عُثْمَانُ
فَقَالَتْ
مَا رَأَيْتُ
فَقَالَ لَوْ
كَانَ ذَلِكَ
مَا كَانَتْ
مَعَنَا
Muhammed b. İsa ve Osman
b. Ebİ Şeybe'den; Cerîr, Mansur'dan; O, İbrahim den; İbrahim, Alkame'den, o da
Abdullah (îbn Mes'ûd)'dan şöyle dediğini rivayet etmişlerdir.
Dövme yapan ve yaptıran
- Muhammed"in rivayetine göre - saç ekleyen, - Osman'ın rivayetine göre -
Yüzün kılını yolduran - Her ikisinin rivayetine göre - güzellik için dişlerini
törpülettiren, Allah Azze ve Celle'nin yarattığı şeyi değiştiren kadınlara
Allah lanet etsin.
Bu haber, Beni Esad
kabilesinden Ümmü Ya'kîıp denilen bir kadına -Osman, Kur'an okuyan bir kadın,
dedi - ulaştı. Kadın Abdullah'a geldi ve "senin, döğme yapan ve döğme
yaptıran -Muhammed'in rivayetine göre, saç ekleyen, - Osman'ın rivayetine göre,
yüzünün kılını yolduran, -Her ikisinin rivayetine göre, dişlerini torpilleten -
Osman, güzellik için dişlerini torpületen, dedi. - Allah'ın yarattığı şeyi
değiştiren kadınlara lanet ettiğini duydum." dedi.Abdullah: "Rasûlullah'ın
lanet ettiği kişiye, ben niçin lanet etmeyecekmişim? Üstelik bu Allah'ın
kitabında da var.”
Kadın: "Ben
Kur'anın iki kapağı arasına (Kur'anın tamamını) okudum, öyle bir şey
bulamadım."Abdullah: "Vallahi, eğer sen Kur'anı okusaydın onu
bulurdun" dedi. Sonra da; "Rasûl size ne getirdi ise onu alın, sizi
neden nehyetti ise de derhal vazgeçin"[Haşr 17] ayetini okudu. Kadın: Ben
bunların bir kısmını senin hanımında da görüyorum" Abdullah: "Gir
(eve) bak"
Kadın eve girdi, sonra
çıktı. Abdullah: "Ne gördün?"
Osman'ın rivayetine göre
- Kadın: " Bir şey görmedim" dedi. Abdullah; "Eğer öyle (dediğin
gibi) olsaydı o bizimle beraber olmazdı" dedi.
Diğer tahric: Buhari,
Libas: Müslim, Libas: Nesaî, Ziyne: Tirmizî Edep: İbn Mace Nikah (1989)
AÇIKLAMA:
Bu Hadis Musannif’a
Muhammed b. İsa ve Osman b. Şeybe adında iki ayrı şeyh tarafından rivayet
edilmiştir. Bu iki üstadın rivayetleri arasında da bazı farklar vardır. Biz bu
farklara her birisinin isimlerini tire içine alarak işaret ettik. Aynca bu
farklı rivayetlerden dolayı, isnadı da tercemeye geçtik.
Hadisin Buharî'deki
rivayeti daha kısadır. Ümmü Yakûb'un itirazı ve bununla ilgili gelişmeler,
Buharî'de mevcud değildir. Müslim'in rivayeti ise aynen Ebu Davûd'daki gibidir.
Ancak onda, buradaki gibi farklı rivayetler yoktur.
Bu hadiste, saç ekleyen
ve ekleten, döğme yapan ve yapı ırana ilâveten, yüzünün kıllarını yolduran,
güzel görünmek için dişlerini torpilleten, Allah'ın yarattığı şeyi değiştiren
kadınların da Allahın ve Rasûlu'nun lanetine maruz kaldıkları beyan
edilmektedir. Şimdi son iki terimi izah edelim.
Mütenemmisa:
"Yüzünün kılını yolduran kadındır. Ulema bundan maksadın kaşı aldıran
olduğunu söylerler. Yüzünün kılını yolan kadınlara da Vamisa denilir.
Mütefellice: Güzel
görünmek için dişlerini torpilleten, dişlerin arasını açtıran kadın demektir.
MÜSLİM RİVAYETİ VE İZAH
İÇİN BUEAYA TIKLAYIN